Pemasaran
Politik: “Realiti vs Ilusi”
Beberapa
hari sahaja lagi negara kita akan menghadapi Pilihan Raya Umum yang kali ke-14
(PRU 14). Proses ini adalah untuk memilih di kalangan calon-calon parti politik
yang bertanding,
dan seterusnya adalah untuk membentuk sebuah kerajaan yang sah.
Pilihan Raya juga adalah salah satu elemen terpenting dalam sesebuah Negara
Demokrasi Raja Berperlembagaan seperti Negara kita.
Bila kita bercakap mengenai pemasaran politik, kita memang tidak dapat lari bercakap
mengenai perniagaan,pelanggan, barangan dan penyelidikan pasaran.
Seorang sarjana barat pernah berkata "Pemasaran adalah jangkaan dan pengenalan keperluan dan
keperluan pengguna untuk memenuhi keperluan ini, dan untuk membuat keuntungan."
(David Needham, 1996)
Pemasaran Politik adalah bahagian terpenting dalam menentukan kesinambungan daya politik sesuatu
kumpulan. Ahli politik yang matang akan menggunakan kelebihan kuasa pemasaran politik untuk
mencapai visi dan misi politik mereka. Dalam konteks pilihan raya, memenangi kerusi yang ditandingi
adalah matlamat utama ke semua calon bertanding.
Penyelidikan pasaran digunakan, apabila membuat keputusan mengenai dasar dan reka bentuk
manifesto,untuk menepati kehendak masyarakat terbanyak. Dengan kata mudah, untuk “mencuri”
undi daripada pengundi. Latar belakang pengundi mesti di ambil kira. Profil pekerjaan, gender
dan faktor umur menjadi asas penyelidikan pemasaran politik. Begitu juga juga taraf pendidikan,
pekerjaan dan lain-lain berkaitan dengan pengundi. Profil pengundi akan dapat membantu untuk
memahami dan mencipta segmen baru atau strategi dalam setiap tindakan.
Pada peringkat seterusnya adalah strategi penjenamaan dan pengurusan untuk menyediakan
“kertas cadangan” untuk memenuhi kehendak masyarakat setempat. Ianya mestilah diyakini,
dipercayai dan bersifat komprehensif. Susun atur program dan penumpuan golongan sasar
adalah antara yang perlu di beri perhatian khusus. Bagi golongan suri rumah, mereka lebih senang
untuk bercerita mengenai tugas harian di rumah berbanding isu ekonomi atau isu antarabangsa.
Sebagai
contoh, keperluan masyarakat di Tanjung Lumpur di Kuantan, adalah amat
berbeza dengan keperluan masyarakat di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.
berbeza dengan keperluan masyarakat di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.
Ilmu pemasaran politik menjadi isu utama dalam usaha untuk mendapatkan undi terbanyak.
Setiap parti politik akan membariskan calon-calon mereka untuk di pilih oleh pengundi.
Faktor pemilihan calon seperti anak tempatan, keturunan , pengalaman calon sebelum ini turut
menjadi perhatian pengundi. Masyarakat di kawasan pendalaman, pastinya akan memilih
calon yang mereka selalu lihat atau sering bertemu. Kelebihan kepada calon juga seandainya mereka
boleh bertutur atau berbahasa dialek setempat.
Bagi
masyarakat moden, pengundi akan lebih tertumpu kepada nilai akademik calon,
gaya berpidato,
idea calon dan sumbangan calon kepada masyarakat setempat dan
global.
Golongan yang celik kepada media sosial dan mahir berkomunikasi secara
moden mempunyai peluang cerah untuk menembusi ruang udara pengundi. Namun
demikian, pertempuran sengit pasti berlaku,
seandainya kedua-dua belah pihak
membuat strategi dan percaturan yang serupa.
Perlu
di ingatkan juga, manifesto atau kertas cadangan parti-parti yang bertanding
juga
adalah salah satu “marketing tools”
yang terpenting juga. Idea seperti penambahbaikan atau idea baru, perlu
disebarkan kepada masyarakat terbanyak. Masyarakat biasanya ingin tahu status
atau jalan penyelesaian kepada sesuatu isu. Isu ini mungkin merangkumi isu setempat atau nasional.
Bagi pihak parti yang bertanding manifesto
yang menyeluruh mestilah di hidangkan untuk
dinikmati oleh semua golongan.
Jangan ada golongan yang tercicir.
Akhirnya,
penyertaan politik dengan berkempen secara sihat dan matang akan
memperlihatkan
kematangan dan kualiti calon bertanding. Isu setempat menjadi agenda utama
untuk diselesaikan. Kaedah penyelesaian dan cara mengatasi sesuatu masalah
mestilah di tampilkan dengan cermat. Pada peringkat dasar juga, isu nasional
dan global akan menjadi nilai tambah untuk
membentuk arus atau gelombang kemenanangan kepada seseorang calon
Namun demikian, pola perubahan bila-bila masa boleh berlaku bila tingkah laku individu
terbabit dipengaruhi oleh elemen-elemen asas dan utama seperti faktor agama, gender, ekonomi,
budaya, sosial dan lain-lain. Ini yang amat sering dirisaukan oleh semua calon bertanding.
Perubahan yang di luar kawalan menjadi titik tolak kejayaan mereka.
“Kita
Raikan Pesta Demokrasi..Jom Turun Mengudi”
Zamri
Prk
Kuantan,
Pahang
*telah disiarkan di akhbar Sinar Harian bertarikh
6.5.2018