Thursday, August 21, 2014

Hari Raya Aidilfitri 2014

 
SELAMAT HARI RAYA
TAHUN 2014
 
 
 
Keriangan jelas terbayang...

 
Gambar anak-anakku...yanna, aiman dan danish. Wajah gumbira sebab baru lepas dpt duit raya.

 
Diriku.....disamping isteri tersayang.

 
Aiman dengan gaya "macho"...ahakkkkk

 
Macam biasa...yanna dengan aksi selfie...hemm minah selfie...
 

Nota Kuliah: Migrasi dan Isu Perbandaran




1.0       Migrasi
Tidak seperti kelahiran atau kematian, penghijrahan atau migrasi bukanlah acara semulajadi berlaku. Salah satu daripada ciri yang boleh dikira dan diklasifikasikan walaupun ada keraguan sedikit iaitu sama ada seseorang yang bergerak  dan bergantung kepada  jarak yang yang tetap. (William Petersen, 1978).
Perubahan atau jarak sering kali dikaitkan juga dengan pendekatan migrasi. Namun demikian, migrasi mempunyai kaitan yang rapat dengan pergerakan seseorang atau jarak pergerakan seseorang (Shaw, 1975)
Dalam dunia yang moden sekarang, migrasi berlaku kebanyakannya disebabkan oleh faktor ekonomi. Terdapat “pull factors” yang menjadi pencetus fenomena ini berlaku.
Bila ditinjau pada skala yang lebih lanjut, tahap migrasi adalah lebih besar kepada pergerakan penduduk dalaman (berpindah dalam negara yang sama) berbanding bergerak antarabangsa antara negara yang berbeza. (Pieter Kok, 1999)
Para sarjana barat telah mengklasifikasikan migrasi adalah pergerakan seseorang yang merentasi sesuatu sempadan. Migrasi juga akan menjadi salah satu elemen terpenting dalam perubahan morma-norma masyarakat. Sebagai contoh, perubahan dalam pemakanan. Nasi lemak, roti canai dan kuew teaw telah diterima orang semua lapisan masyarakat di Malaysia.
 2.0       Mengapa Migrasi Berpindah?
Berlakunya proses migrasi dalam sesebuah negara, jelas menunjukkan bahawa negara tersebut sedang membangun dengan begitu pesat. Namun ia bukanlah satu hal yang dapat dibanggakan. Kemasukan pendatang asing sememangnya diperlukan oleh negara ini yang mengalami proses peralihan pergantungan ekonomi daripada sektor pertanian kepada sektor perindustrian dan perkhidmatan.
Di awal tahun 1990an, jumlah pendatang asing meningkat secara luar biasa hingga melebihi 1 juta orang, telah menyebabkan  isu ini menjadi semakin hangat dan menimbulkan kebimbangan dari pelbagai pihak, lebih-lebih lagi apabila kebanyakan mereka memasuki negara ini secara haram. Dalam konteks pembangunan negara kita, kehadiran hampir sebahagian besar tenaga buruh asing inilah yang merupakan faktor utama yang menyumbangkan tenaga buruh dan kerja ke arah pembangunan negara.
Dalam mencapai era wawasan 2020 ini, pengantungan kepada buruh asing khususnya dalam bidang pembinaan, perladangan dan perkilangan harus dibendung dengan segera. Sudah sampai masanya rakyat negara ini mencontohi warga asing ini yang rajin dan tekun bekerja walaupun bukan untuk negara sendiri. Sebenarnya banyak faktor telah memainkan peranan dalam terjadinya proses migrasi ini.
 Di antara faktor-faktor tersebut adalah:
2.1       Faktor ekonomi
Faktor ekonomi merupakan faktor utama yang menyumbang kepada berlakunya proses migrasi ini. Kedudukan ekonomi yang mantap dan kukuh menyebabkan wujudnya banyak sektor-sektor pertanian, pembinaan dan perkilangan, sekaligus membuka peluang kepada rakyat sesebuah negara termasuk juga golongan pendatang yang datang khususnya untuk mencari rezeki di negara orang.
Peluang pekerjaan juga wujud bagaikan "cendawan selepas hujan" disebabkan ramai rakyat tempatan tidak berminat lagi berkecimpung di dalam sektor perladangan dan pembinaan, maka kedatangan penghijrah dari Indonesia, Bangladesh dan lain-lain negara, in seolah-olah satu rahmat kepada para pengusaha sektor tersebut.
Kedatangan golongan pendatang ini terbatas kerana kesukaran untuk masuk secara sah ke dalam sesebuah negara. Kita ambil contoh negara kita Malaysia, walaupun berbagai kawalan ketat telah dijalankan namun sempadan dan perairan negara mudah dibolosi oleh mereka secara haram. Salah satu sebabnya ialah wujudnya tekong darat dan laut samada dari golongan mereka sendiri ataupun penduduk tempatan yang menjalankan kegiatan ini semata-mata kerana tamakkan wang ringgit.
Faktor ekonomi  adalah penyumbang kepada perlakuan migrasi dari kampung / luar bandar ke bandar kerana  perpindahan berlaku disebabkan sesuatu kawasan luar bandar atau rural area itu mundur dan daif. Oleh kerana ketidakselesaan untuk tinggal berikutan ketiadaan infrastruktur seperti bekalan elektrik, bekalan air yang bersih dan kemudahan jaringan jalanraya menyebabkan permigrasian berlaku. Tambahan pula dengan kemudahan sekolah untuk anak – anak dan perkhidmatan kesihatan yang kurang menjadikan migrasi itu berlaku. Pertambahan penduduk atau kadar populasi di luar bandar kian meningkat menyebabkan kawasan pertanian kian berkurangan dan daya produktiviti yang kian berkurangan juga antara faktor penyebab berlakunya migrasi.
Sektor pertanian adalah nadi pekerjaan bagi penduduk luar bandar oleh kerana kekerapan berlakunya masalah seperti banjir atau kemarau mendatangkan masalah kepada penduduk untuk mencari sumber pendapatan tetap.
 Oleh kerana acap kali ditimpa bencana alam seperti banjir, banyak kemusnahan kebun atau ladang seperti tanah sawah atau pun pokok getah yang mengalami kerosakan teruk.  Ini juga menjadikan penduduk luar bandar mencuba untuk bermigrasi ke bandar. Sektor pertanian tidak menarik perhatian dan kurang berdaya maju.
 Oleh kerana serba kekurangan di kawasan luar bandar, ini telah menyebabkan jumlah               pekerjaan yang terhad,peningkatan  pengangguran, dan dilingkungi oleh masalah    kemiskinan adalah penyebab masyarakat luar bandar melakukan migrasi.
2.2       Taraf ekonomi yang rendah di negara sendiri.
Bagi negara Malaysia khususnya, kemakmuran ekonomi seringkali dijadikan alasan untuk menjelaskan mengapa negara ini menarik perhatian ramai rakyat Indonesia dan Bangladesh malah termasuk juga negara-negara yang mengalami taraf ekonomi yang gawat.
Sejak berlakunya kegawatan ekonomi di rantau Asia ini yang menyebabkan jatuhnya nilai mata wang negara-negara dunia ketiga, dengan secara tidak langsung harga-harga barangan di pasaran meningkat dengan mendadak, maka ini juga merupakan salah satu faktor migrasi berlaku. Taraf kehidupan semakin tinggi jadi sebagai alternatifnya mereka terpaksa mencari rezeki untuk menampung perbelanjaan keluarga masing-masing, memandangkan taraf ekonomi negara mereka yang rendah maka wujudlah migrasi ke negara-negara yang menyediakan peluang pekerjaan yang banyak kepada mereka.
Bilangan penduduk yang ramai dengan pertumbuhan ekonomi yang tidak seimbang di negara asal mereka, menyebabkan golongan ini terpaksa mencari alternatif lain untuk meneruskan kehidupan. Oleh itu jalan yang paling mudah ialah merebut kesempatan yang ada di negara yang menjanjikan pendapatan yang lumayan.
2.3       Faktor kestabilan politik
Kestabilan politik sesebuah negara memainkan peranan yang penting dan berkait rapat dengan ekonomi negara dan proses migrasi antarabangsa. Sebuah negara yang aman dan makmur secara tidak langsung dapat mengelakkan berlakunya migrasi penduduk negara tersebut ke negara lain, sebaliknya menyebabkan penduduk negara lain berhijrah ke negara tersebut.
Dari segi kajian yang telah dibuat menunjukkan ketidakstabilan politik sesebuah negara menyebabkan peratus migrasi yang tinggi, ini dapat dilihat pada negara-negara seperti Indonesia, Bangladesh, Filipina, Thailand dan lain-lain yang berhijrah ke Malaysia secara haram
2.4       Faktor sosiobudaya
Sebenarnya faktor sosiobudaya juga memainkan peranan utama menyebabkan pendatang Indonesia semakin bertambah dari hari ke hari ke negara kita. Bahkan boleh dikatakan faktor sosiobudaya ini memainkan peranan yang sama pentingnya dengan faktor ekonomi, mennjadi daya tarikan kepada pendatang Indonesia ini.
Faktor persamaan sosiobudaya antara kedua-dua negara akan selamanya didapati menjadi daya tarikan untuk mereka datang ke negara ini.Dengan adanya persamaan ciri-ciri ini proses untuk mereka menyesuaikan diri akan berjalan dengan lancar. Keupayaan mereka menyesuaikan diri dengan kehidupan di negara ini merupakan "pasport" utama, membolehkan mereka mengekalkan dan mempertahankan kedudukan mereka di negara ini.
Hubungan kekeluargaan yang ada didapati sering dijadikan sebagai batu loncatan dikalangan pendatang baru untuk berhijrah ke negara ini. Penghijrahan kaum keluarga terdahulu seolah-olah membentuk satu rangkaian yang memudahkan kedatangan penghijrah lain.Tambahan pula terdapat sebilangan pendatang yang telah mendapat taraf penduduk tetap negara ini, membolehkan mereka ini secara tidak langsung membawa masuk kaum keluarga mereka yang lain.Hal ini dipermudahkan lagi jika pendatang Indonesia tersebut mempunyai sanak saudara yang terdiri daripada rakyat tempatan.
Persamaan cara hidup di kalangan rakyat Malaysia dan rakyat Indonesia, salah satu faktor yang dikenal pasti mengapa pendatang Indonesia lebih tertarik datang ke negara ini. Dari segi budaya, penduduk yang berbilang kaum, bahasa, makanan, dan kebebasan beragama merupakan antara ciri-ciri yang mempunyai persamaan yang erat antara penduduk kedua-dua negara. Keupayaan mereka menyesuaikan diri dengan masyarakat setempat dapat mengelakkan daripada timbulnya konflik yang besar.
Persamaan bahasa yang ada memudahkan golongan pendatang ini berinteraksi dengan masyarakat tempatan. Keadaan ini membolehkan mereka berada di negara sendiri. Golongan pendatang Indonesia ini juga mudah tinggal di negara kita disebabkan warga besar mereka yang datang adalah beragama Islam.
Faktor persamaan agama juga memainkan peranan yang agak besar menjadi daya penarik kedatangan golongan ini. Atas dasar saudara di dalam Islam maka sedikit sebanyak kehadiran golongan ini dapat diterima oleh masyarakat tempatan khususnya di kalangan masyarakat melayu. Kebebasan beragama yang diamalkan di Malaysia secara harmoni dan dihormati oleh semua kaum, menguatkan lagi tarikan untuk datang ke negara ini.
Manusia yang inginkan kesenangan akan bertindak untuk berpindah ke bandar bagi menikmati kemudahan yang selesa di bandar. Kekurangan kemudahan asas  atau sosial di luar bandar menyebabkan migrasi berlaku. Ini adalah kerana di bandar atau bandaraya terdapat kemudahan pendidikan, kesihatan, hiburan dan yang lain – lain yang menarik perhatian terutama golongan muda -  mudi ke bandar.
Perkara penting untuk  mendapatkan pelajaran yang baik dan melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi seperti belajar di kolej, maktab dan universiti samada Institusi Pngajian Tinggi Awam atau Institusi Pengajian Tinggi Swasta menyebabkan migrasi berlaku terhadap golongan yang muda yang ingin meneruskan pengajian mereka.
Terdapat juga golongan migrasi yang berpindah kerana faktor mengikuti keluarga yang ingin mencuba penghidupan baru. Mereka ini berubah daripada  menjadi petani di luar bandar dan bekerja di kawasan perindustrian menjadi pekerja kilang atau bekerja di pejabat.
Ada juga yang melakukan migrasi disebabkan perkahwinan kerana setelah berkahwin pasangan akan menghadapi proses pembentukan institusi keluarga yang besar dan terutama persoalan mengenai kewangan. Oleh itu sumber pendapatan yang tetap diperlukan justeru itu migrasi ke bandar adalah langkah terbaik.
3.0       Faktor Peribadi/Keluarga
3.1       Faktor Diri (mengejar cita –cita)
Faktor diri atau ingin mengejar cita – cita adalah faktor dalaman yang menyebabkan migrasi oleh penduduk luar bandar ke bandar. Mereka menyedari akan kepentingan untuk berubah dari keadaan kesusahan atau kemiskinan berubah kepada keadaan yang lebih baik dan selesa.
Pemikiran positif wujud disebabkan kemahuan diri yang ingin terus maju seperti orang yang berjaya di bandar. Kepuasan diri dalam mengejar kejayaan untuk terus berjaya dan memastikan kehidupan yang selesa dan berada di dalam kesempitan wang adalah elemen penarik atau pull factors  berlaku semasa migrasi.
Cita – cita ingin menjadi orang yang berjaya dalam hidup adalah sesuatu semangat yang berani dan wajar bagi membina penghidupan yang sempurna dan bahagia bagi pemigrasi yang sentiasa dahagakan keselesaan hidup dalam arus pembangunan dan kemodenan negara. Ianya selaras dengan dasar Kerajaan Malaysia iaitu Gagasan 1 Malaysia. Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

4.   Dasar Kerajaan
Sesebuah kerajaan yang prihatin dan bertanggungjawab atas rakyatnya akan merancang dan melaksanakan dasar negara yang merangkumi pelbagai aspek. Dasar – dasar yang digubal oleh kerajaan adalah untuk pembangunan rakyat dan negara.
Dasar Ekonomi Baru yang pernah dilaksanakan oleh Kerajaan  Malaysia dan digantikan dengan Dasar Pembangunan Nasional dan dasar ekonomi seterusnya adalah dasar - dasar pembangunan untuk menjadikan negara ini maju dan makmur dalam segenap bidang.
Pembukaan kawasan baharu seperti bandar satelit antaranya  Petaling Jaya, Nusa Jaya , Wilayah Iskandar dan sebagainya adalah merupakan inisiatif kerajaan.  Kawasan perindustrian baharu seperti di Shah Alam, Kuala Lumpur, Perai, Kuantan dan pembukaan bandar – bandar baru mendorong migrasi penduduk luar bandar ke bandar.
Disebabkan pembukaan bandar dan kawasan perindustrian baharu yang memerlukan  tenaga manusia yang ramai maka migrasi penduduk berlaku. Kemajuan negara secara langsung dinikmati oleh penduduk yang berhijrah dan dengan ini dasar kerajaan menjadikan Malaysia negara maju seperti Wawasan 2020  akan dapat direalisasikan.
 5.0       Faktor-faktor yang melibatkan tempat tinggal asal penghijrah
5.1       Kekurangan Penawaran Buruh dan Usahawan
Kekurangan penawaran buruh dan keusahawanan adalah diakibatkan daripada kekurangan permintaan dalam pasaran di desa. Ini berlaku akibat daripada jumlah penduduk yang kecil. Oleh yang demikian, migrasi akan berlaku dengan kadar yang tetap dan berkala bagi memanfaatkan sumber buruh yang wujud. Di Malaysia, migrasi besar-besaan berlaku dalam konteks ini apabila pembukaan tanah rancangan Felda yang memerlukan sumber buruh yang ramai bagi membina satu konsep ekonomi baru di Malaysia.
Rancangan pembangunan tanah bagi tujuan membasmi kemiskinan dan peningkatan ekonomi Negara melalui pembangunan tanah-tanah untuk pertanian seperti UDA, Ketengah dan Kejora menyebabkan migrasi berlaku.
5.2       Bencana Alam
Bencana alam yang berlaku juga boleh mengakibatkan migrasi berlaku. Desakan kelemahan dan kekurangan di tempat tinggal asal dengan kekerapan berlaku bencana alam seperti banjir akan mengakibatkan migrasi berlaku bagi mengelakkan kerugian fizikal dan ekonomi. Dalam konteks ini, kerajaan yang memainkan peranan dengan membuka kawasan penempatan baru mengakibatkan masyaakat lebih terbuka untuk berpindah.
Banjir yang berlaku di desa dan kawasan-kawasan yang tiada pembangunan atau pendalaman seperti di Kampung Bantal, Jerantut Pahang yang sentiasa mengalami bencana banjir saban tahun tidak menyebabkan migrasi berlaku atas faktor keturunan, namun dengan penawaan kawasan baru untuk dijadikan penempatan mengakibatkan penduduk berpindah.
5.3       Bandar yang lemah
Bencana banjir yang berlaku di kawasan Bandar seperti Kota Tinggi Johor pada tahun 2006 dan 2007 mengakibatkan ramai penduduk berpindah ke Bandaraya Johor Bahru yang hanya sejauh lebih kurang 40 kilometer.
Migrasi daripada Kota Tinggi ke Johor Bahru berlaku kerana pilihan masyarakat yang lebih banyak tersedia. Faktor-faktor ekonomi dan geografi antara dua Bandar iaitu Kota Tinggi dan Johor Bahru yang hampir sama dan memberi akses yang luas terhadap peluang-peluang ekonomi di Johor Bahru membuka ruang migrasi berlaku. Apatah lagi peluang ekonomi di Kota Iskandar dan jarak di antara dua Bandar ini tidak jauh, menyebabkan pilihan migrasi menjadi keutamaan.
6.0       Kesan- Kesan Positif Migrasi.
Perpindahan penduduk meninggalkan kawasan pertanian yang luas membolehkan petani yang masih tinggal mengerjakan tanah yang ditinggalkan. Ini membolehkan petani itu mendapat hasil yang lebih tinggi dan petani juga dapat mengusahakannya dengan giat.
6.1.      Masalah pengangguran di luar bandar dapat diatasi apabila penduduk yang menganggur berpindah ke kawasan lain.
6.2.      Perpindahan keluar penduduk dari kawasan padat penduduk dapat meringankan beban kerajaan dari segi menyediakan kemudahan sasas. Dengan ini kewangan negara dapat diperuntukkan untuk pembangunan negara.
6.3.      Masalah setinggan dapat dikurangkan apabila penduduk setingan di bandar berpindah keluar
6.4.      Migran yang berhijrah ke luar negara dapat menghantar balik wang ke negara asal dan ini menguntungkan dari segi tukaran wang asing.
6.5.      Kemahiran yang dipelajari semasa di luar negara dapat diamalkan oleh migran apabila mereka balik ke negara asal. Contohnya rakyat Filipina yang bekerja di Amerika Syarikat atau rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia
6.6.      Migrasi keluar dapat menyelesaikan masalah lebihan penduduk seperti di Pulau Jawa yang melebihi penduduk optimum.

7.0       Kesan Negatif
7.1.      Migrasi keluar di kalangan profesional atau tenaga pakar menyebabkan “braid rain”. Penghijrahan keluar para profesional merugikan negara asal kerana kerajaan telah banyak memperuntukkan wang untuk pendidikan mereka.
7.2       Penghijrahan keluar golongan belia dari kawasan pertanian di luar bandar ke bandar- bandar telah menyebabkan berlakunya tanah terbiar. Ini merugikan negara dari segi pengeluaran pertanian.
7.3       Sebahagian besar daripada migran yang berhijrah ke bandar- bandar terdiri daripada kaum lelaki. Keadaan ini menyebabkan berlakunya ketidakseimbang dalam kompisisi jantina, di mana di desa- desa kaum perempuan lebih ramai daripada kaum lelaki.
7.4       Pengaruh budaya kuning mungkin tersebar apabila para migran tadi balik semula
ke kawasan asal mereka
 8.0       Kesimpulan
Migrasi dilihat sebagai agen sosialisasi yang utama di dalam masyarakat. Sungguhpun masyarakat pada umumnya mempunyai budaya dan adat yang tersendiri, namun begitu wujud juga ruang-ruang di mana perubahan berlaku. Memang tidak dapat dinafikan migrasi mempunyai kesan negatif yang begitu merunsingkan tetapi, dalam waktu yang sama migrasi juga bakal mewujudkan suatu persekitatan yang lebih maju. Tetapi kawalan dan pemantau perlulah dilakukan agar sesebuah negara dapat menikmati kemajuan dan kemodenan dengan acuan sendiri.
 9.0 Bibliografi
                1.         Kok, P. (1999). The Defination of Migration and Its Application: Making sense of                         recent South Africa census and survey data. SA Journal of Demography , 19-30.
            2.         Petersen, W. (1978). International Migration. Ann Review Sociol , 533-539.
            3.         R.P, S. (1975). Mogration theory and fact.Bibliography Series No 5. Philadelphia:             Regional  Science Research Institute.
            4.         Jabatan Perangkaan Malaysia Negara , Pasaran Dan Pemodenan Malaysia.
            Abdul Rahman Embong. Penerbit: Universiti Kebangsaan Malaysia,2000.
5.         MALAYSIA. Transformasi Dan Perubahan Sosial.
            Mohd Fauzi Yacob.Penerbit: Arah Pendidikan Sdn. Bhd. 2009.
6.         2011, Laporan Penyiasatan Migrasi Malaysia, Kuala Lumpur
            7.         Mohd Fadzil Abdul Rashid.”Migrasi dan kemiskinan Bandar : Suatu kajian                                    literature” http://epy-ktn.blogspot.com
            8.         Mohd Fadzil Abdul Rashid. “Analisis Interaksi Migrasi dan Pertumbuhan Bandar                                     di Wilayah Lembah Klang,Malaysia Menggunakan Model Komponen Berganda.

Nota Kuliah : Institusi Keluarga



1.0       Definasi Institusi Keluarga.
Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat, keluarga adalah hubungan seseorang ahli dengan keluarga tersebut yang terhasil daripada perkahwinan. Ianya juga berdasarkan atau mengikut sistem atau pola perkahwinan masyarakat yang menetapkan bahawa ahli keluarga untuk tinggal bersama ahli keluarga yang lain. Pada kebiasaanya, institusi keluarga ini mempunyai ahli keluarga yang dikenali sebagai ayah, ibu dan anak. Sistem institusi keluarga ini mempunyai peranan dan fungsi yang tersendiri. Sebagai contoh, bapa akan mencari nafkah atau rezeki untuk keluarga. Manakala ibu akan menjaga anak-anak di rumah. Sistem yang berbentuk konvensional ini, masih lagi di amalkan di negara kita. Anak pula sering dianggap sebagai penyambung zuriat kepada hasil perkahwinan. Di dalam agama Islam, peranan seorang bapa lebih berbentuk kepada sifat seorang pemimpin. Tetapi di dalam artikel ini, saya tidak akan menyentuh institusi keluarga dari sudut pandang keagamaan. Artikel ini akan lebih tertumpu kepada elemen sosiologi.
Bila kita menyebut perkataan keluarga, ianya adalah terhasil dari proses perkahwinan.  Sudah menjadi norma masyarakat bahawa perkahwinan atau keluarga akan menghasilkan anak dan zuriat. Namun demikian, terdapat juga perkahwinan yang tidak menghasilkan zuriat. Tetapi institusi keluarga masih tetap wujud.

 2.0       Peranan dan Tanggungjawab
Bagi memastikan kejayaan dan kelancaran sesebuah institusi kekeluargaan, kedua-dua pihak, iaitu ibu dan bapa perlu memainkan peranan yang sama pentingnya. Bapa perlu bertindak dan berperanan sebagai pemimpin, peneraju dan penggerak segala urusan keluarga. Sebagai seorang suami dan bapa juga, tanggungjawab asasnya ialah menyediakan keperluan asas buat keluarganya seperti makanan tempat tinggal dan pakaian. Bukan itu sahaja, sebagai seorang bapa  yang bertanggungjawab, beliau juga harus memberikan pendidikan akademik yang penting untuk perkembangan minda dan juga pendidikan agama untuk kesejahteraan rohani dan fizikal supaya tidak tersimpang daripada ajaran Islam yang sebenar. Pendidikan yang formal mahupun tidak formal juga kadang kala berjaya bertindak sebagai sistem kawalan sosial yang berkesan.
Bagi seorang ibu dan isteri pula, tanggungjawab utamanya ialah memastikan keharmonian dan kelancaran dalam sistem rumah tangga. Secara ringkasnya, suami isteri atau  ibu bapa, mereka perlu memastikan institusi kekeluargaan yang dibina disulami dengan perasaan kasih sayang dan hormat menghormati. Elemen ini juga menjadi begitu penting di tengah-tengah kerancakan dunia dengan arus sains dan teknologi .
 Dalam menyentuh mengenai hubungan kekeluarga ini, kita memang tidak dapat lari dari memperkatakan pengaruh luar yang mampu untuk merubah pola institusi keluarga ini.
Keluarga dan rakan-rakan kumpulan dua ejen penting dalam sosialisasi. Remaja yang cenderung untuk menghabiskan lebih banyak masa dengan rakan-rakan daripada ahli keluarga. Dengan perubahan ini, mereka lebih mudah terdedah kepada pengaruh rakan sebaya daripada cadangan dan pengaruh ibu bapa mereka (Berndt,1979) Memang tidak dapat dinafikan anak-anak terutamanya remaja, meluangkan masa yang banyak bersama rakan sebaya mereka berbanding dengan ahli keluarga yang lain. Ini adalah sifat semulajadi para remaja. Mereka juga membuat interaksi sosial yang lebih akrab dengan rakan sebaya.  Berkomunikasi menerusi laman sosial sudah menjadi begitu sinonim dengan remaja. Berbanding dengan remaja zaman tahun 70-an dan 80-an. Kalau dahulu, remaja banyak menghabiskan masa terluang di rumah bersama ahli keluarga. Mereka akan bermain dan berkomunikasi sesama ahli keluarga yang lain. Tapi kini jauh berbeza. Kini mereka terdedah dengan “serangan” yang terhasil dari kemajuan sains dan teknologi. Penggunaan ruang “facebook” contohnya, dikatakan bahawa remaja lebih tertumpu kepada aktiviti seharian yang kadang-kadang menjurus mereka kepada perbuatan yang di luar norma-norma masyarakat. Mereka sanggup menghabiskan masa berjam-jam untuk berkomunikasi menerusi laman sosial ini. 
Pengaruh rakan-rakan sebaya telah dibuktikan antara salah satu pengaruh yang berkesan untuk menjadikan seseorang remaja itu untuk melakukan sati tindakan sosial yang tidak mengikut norma masyarakat. (Elliot, Huisinga & Ageton 1985) Para sarjana dalam bidang psikologi dan isu kekeluargaan telah membuat kajian mengenai isu fungsi keluarga. Namun demikian, antara penyumbang utama dalam kegagalan institusi keluarga ialah pengaruh rakan sebaya anak-anak terutamanya anak remaja. Ini begitu membimbangkan. Remaja dikatakan begitu terdedah dengan sikap dan tingkah laku rakan sebaya. Perasaan ingin mencuba sesuatu yang baharu begitu tinggi di kalangan mereka. Jika remaja tidak mempunyai asas jati diri yang kukuh, mereka mudah terjebak ke pentas gejala kurang sihat. Ini merupakan tugas ahli keluarga dalam memastikan proses ini berjalan lancar. Sifat ambil tahu dan nasihat menasihati secara berhemah perlu dilaksanakan.
 Teori sistem keluarga, ahli keluarga sebagai subsistem interaktif memberi kesan kepada sikap, emosi dan tingkah laku satu sama lain dan memberi kesan sepanjang kehidupan berkeluarga (Hayden,MDickson,  1998) Dalam waktu yang sama juga, faktor “role model”  juga jangan kita pinggirkan sahaja. Institusi keluarga perlu menjadi contoh terbaik kepada ahli keluarga. Seorang bapa perlu menunjukan sikap dan tingkah laku yang baik sewaktu berkomunikasi dengan anak-anak. Sifat kasih sayang perlu ditunjukan kepada anak-anak. Timbul persoalan, sejauh mana keberkesanan pengaruh ahli keluarga yang melakukan devian terhadap ahli keluarga yang lain? Banyak faktor yang turut menyumbang peningkatan kes-kes devian yang dilakukan oleh ahli keluarga.
 3.0     Kawalan Sosial
 Secara ringkasnya, kawalan sosial ialah satu aspek di dalam masyarakat yang bertujuan untuk melindungi aturan normal. Ini penting untuk kita melihat norma-norma masyarakat tidak di langgar dengan sewenang-wenangnya. Set peraturan yang ingin diperkenalkan mestilah selari dengan aturan agama dan norma masyarakat.  Sebagai contoh, remaja perempuan dikehendaki untuk berada di rumah ketika waktu malam. Sudah menjadi kebiasaan masyarakat melayu tradisional, remaja perempuan sentiasa berada di rumah ketika waktu malam. Namun demikian, sekatan seperti itu sudah menjadi longgar apabila ibu bapa sendiri tiada di rumah ketika waktu malam. Ini mungkin sebabkan beban tugas atau kerja, perniagaan dan sebagainya.
Perlu diingatkan bahawa semua gejala yang berlaku ketika ini adalah disebabkan oleh perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat. Sosialisasi berlaku tanpa disedari oleh masyarakat. Sekali lagi kita melihat peranan ibu bapa begitu penting dalam soal ini.
Ibu bapa perlu bijak dalam menentukan cara mana untuk mengetahui kegiatan anak-anak mereka.
Namun demikian pendidikan anak-anak dan pembentukan asas-asas perkembangan diri seseorang anak perlulah dilakukan dengan serius. Ibu bapalah yang dapat membantu anak-anak memperolehi pendidikan yang cemerlang dan bermutu. Oleh itu, mereka bertanggungjawab membentuk sikap yang positif di dalam diri anak-anak seperti ingin belajar, rajin membaca, ingin tahu, suka bergaul dengan orang lain, sentiasa aktif dan mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti sekolah. Ibu bapa juga harus menunjukkan contoh dan sikap ini kepada anak-anak dan membimbing kelakuan mereka. Ibu bapa juga bertanggungjawab meletakkan asas-asas nilai murni dan pembentukan konsep diri yang positif di kalangan anak-anak (Zaleha Sulaiman 1995).
Ramai yang berpendapat bahawa melalui pendididikan dapat mengawal dan membantu untuk menyediakan satu set aturan kehidupan yang lengkap kepada anak-anak. Adakah semua anak-anak yang pandai dalam pelajaran tidak melakukan devian? Itulah persoalannya sekarang.
Menurut Mohamad Ali Hassan (2004), ibu bapa memainkan peranan yang cukup penting dalam pendidikan anak-anak dengan cara menghayati fitrah anak yang suci, mendisiplinkan anak-anak sejak peringkat awal. Memang kita tidak dapat nafikan proses pembelajaran dan mendisiplinkan anak-anak adalah menjadi tugas dan tanggungjawab ibu bapa. Dalam masa yang sama juga, terdapat banyak faktor-faktor lain yang juga turut menyumbang.  Antaranya ialah peranan rakan sebaya, media massa, faktor urbanisasi dan sebagainya.
4.0 Tujuan Kawalan Sosial
Menurut (Amla Salleh,Zahara Aziz,Zuria Mahmud, 2010 ) suami dan bapa dianggap sebagai ketua keluarga yang diletakkan tanggunggungjawab memberi nafkah, menjamin keselamatan dan kesejahteraan ahli keluarganya serta membimbing keluarga, iaitu isteri dan anak-anak supaya menjalani kehidupan berlandaskan prinsip Islam.  Dalam konteks ini, Islam menjadi tembok untuk membendung arus kemodenan. Ia juga bertindak sebagai alat untuk mendisiplinkan ahli keluarga. Semua sudah mengetahui, bahawa hampir semua agama mempunyai kepercayaan atau peraturan yang menyuruh kita berbuat kebaikan.  Larangan berjudi dan berbuat baik kepada manusia lain adalah contoh ajaran bagi agama Islam, Buddha dan agama lain.

Romera Monivas (2007) telah membuat kajian mengenai teori Emile Durkheim mengenai kaitan agama dan sains sosial. Beliau mendapati bahawa agama juga penting dalam kegiatan sosial manusia. Kawalan sosial dalam waktu yang sama dapat menyemai elemen pendidikan. Atas dasar ini jugalah, Kementerian Pelajaran Malaysia mula memperkenalkan mata pelajaran Moral untuk pelajar sekolah rendah bermula pada tahun 2000. Antara subjek atau pengisian yang terpenting ialah nilai-nilai agama dan keluarga dijadikan topic utama. Hormat menghormati sesama ahli keluarga juga turut diperkenalkan.  Para sekolah ini diharap dapat mengusai Moral untuk melahirkan generasi yang seimbang dari sudut emosi, sahsiah dan sosial.
 5.0       Cadangan Kawalan Sosial
Institusi keluarga seperti yang telah dibincangkan mempunyai peranan dan tanggungjawab yang besar ke arah mewujudkan persekitaran sosial yang sihat.  Usaha dan niat ini begitu mencabar apabila kita melihat perubahan ketara yang berlaku dalam masyarakat moden kini. Kalau dahulunya, keluarga begitu mudah untuk berjumpa ahli keluarga yang lain tetapi kini, ianya mungkin sukar kerana sibuk dengan tugas masing-masing. Bagi anak-anak pula, mereka mungkin akan “hilang” untuk pergi  mengikuti kelas tambahan, kelas muzik atau kelas bahasa.  Bagi para remaja pula, mereka lebih suka menyendiri di dalam bilik sambil bermain video game , komputer ataupun “facebook”. Perubahan ini adalah cabaran kepada semua ibu bapa.  Proses sosialisasi ini terjadi dengan pantas tanpa kita sedari. Ianya juga turut merubah norma-norma masyarakat itu sendiri.  Sebagai contoh, sebuah masjid akan menuar-uarkan aktiviti dan kegiatan dengan menggunakan “facebook”. Ianya tidak pernah kita fikirkan mengenainya sebelum ini. Cara membuat pengumuman untuk sebarang aktiviti dengan menggunakan pembesar suara sudah tentu dianggap ketinggalan dan kuno. Ia perubahan besar yang berlaku.
Namun demikian, kita tidak boleh mendiamkan diri dan hanya berpeluk tubuh sahaja memerhatikan perubahan ini. Sebagai ahli keluarga kita mempunyai tugas dan tanggungjawab yang perlu dibereskan.
Memahami watak dan kerenah anak-anak merupakan tanggungjawab pendidikan yang sangat mustahak bagi kedua ibu bapa. Mahu tidak mahu, suka tidak suka, berminat atau tidak berminat,
ibu bapa tidak dapat mengelak dari terlibat dengan tanggungjawab ini. Oleh yang demikian, ibu bapa hendaklah mempunyai panduan dan pengetahuan pendidikan yang sewajarnya, supaya kanak-kanak di bawah asuhan dan jagaan mereka mendapat bimbingan dan pendidikan yang selayaknya (Mahyuddin Shaari 2009)
            i.          “Role Model”
                        Kaedah ini perlu dijadikan amalan kepada semua ahli keluarga. Mereka perlu bertindak sebagai contoh kepada ahli keluarga yang lain. Sebagai contoh, seorang bapa perlu menjadi ikon kepada anak-anak mereka sendiri. Bapa perlu menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak dan ahli keluarga yang lain. Jika ini dapat dilakukan secara tak langsung akan turut juga merubah masyarakat sekeliling. Proses ini mungkin mengambil masa yang agak lama tetapi impak yang diterima juga berkesan.  Aktiviti solat berjemaah dirumah adalah salah satu contoh. Di samping kita menunaikan solat yang menjadi tuntutan agama, ianya juga adalah salah satu cara hubungan interaksi yang berkesan di antara ahli keluarga. Walaupun sekolah merupakan satu lagi ejen sosialisasi yang kuat mempengaruhi kanak-kanak tetapi pengaruh ibu bapa mungkin lebih kuat kerana jumlah jam kanak-kanak berada di rumah adalah lebih panjang dari jumlah jam kanak-kanak berada di sekolah (Johari Talib 2007).
           
ii.         Komunikasi
            Komunikasi di kalangan ahli keluarga adalah penting dalam usaha untuk mewujudkan suasana rumah yang aman,tenteram dan seronok untuk didiami.  Memang tidak dapat dinafikan komunikasi juga mempunyai halangan-halangan yang tersendiri. Antara halangan terbesar ialah kekangan waktu dan masa. Perubahan atau sosialisasi yang terbentuk di dalam masyarakat moden menjadi perhubungan menjadi begitu penting. Perlu diingatkan juga, penggunaan alat komunikasi yang serba canggih adalah hasil dari arus kemodenan dunia juga mempunyai “pro and kons ”yang tersendiri. Ibu bapa perlu bijak menggunakan sebarang “gadget” ini untuk berkomunikasi antara ahli keluarga. Namun demikian, komunikasi ketika makan adalah sesuatu yang tidak boleh di pandang remeh. Banyak masyarakat telah mengamalkan aktiviti makan bersama ini sebagai sesuatu yang terpenting. Contohnya, bagi masyarakat Eropah yang beragama Kristian mengganggap makan di malam Hari Krismas adalah penting. Begitu juga bagi masyarakat Cina, makan malam sempena Tahun Baru Cina adalah suatu kemestian. Semua aktiviti ini bertujuan untuk mengeratkan ikatan persaudaraan di antara keluarga. Sambil menikmati makanan, mereka akan berkomunikasi di antara mereka.
            iii.        Kualiti Masa Bersama
                        Bagi ibu bapa yang bekerja mereka perlu mengambil kesempatan untuk mencari masa di mana mereka dapat bersama ahli keluarga yang lain. Cuti bersama ahli keluarga adalah contoh kualiti masa bersama ahli keluarga.  Mereka juga boleh merancang mereka sendiri dengan menetapkan setiap hujung tahun adalah waktu yang sesuai untuk menziarahi keluarga di kampung atau sanak saudara yang lain. Perancangan sebegini akan membuatkan setiap ahli keluarga yang terlibat akan merasai diri mereka dihargai oleh keluarga. Bagi mereka yang terlalu sibuk dan mempunyai masa lapang yang agak terhad, mereka juga boleh memperuntukkan cuti hujung minggu untuk bersama anak-anak mereka.
           
iv.        Undang-undang di rumah
            Sebagai langkah untuk mendisiplinkan semua ahli keluarga, undang-undang kecil dirumah mestilah diperkenalkan. Ini bagi memastikan rumah atau kediaman sentiasa dipantau. Undang-undang seperti tidak boleh keluarga rumah selepas waktu magrib adalah satu contoh undang-undang kecil di rumah. Perkara ini nampak kecil, tetapi impak dan kesannya begitu mendalam sekali. Bagi masyarakat melayu tradisional, amalan ini sudah lama diamalkan. Ianya menjadi undang-undang kecil yang wajib dipatuhi. Namun demikan sekali lagi, sosialisasi dan urbanisasi menjadi penyumbang kepada luputnya undang-undang tersebut.
            v          Sokongan Emosi
                        Setiap ahli keluarga mestilah mempunyai sikap ingin membantu satu sama lain. Bantuan yang dihulurkan tidaklah terbatas kepada wang ringgit dan harta benda sahaja. Sokongan berbentuk moral dan emosi juga adalah penting. Contoh, jika ada antara ahli keluarga kita di landa kesedihan, jika hendaklah turut simpati dengannya.  Sememangnya bagi anak-anak remaja, teman untuk meluahkan perasaan adalah suatu kemestian. Mereka tercari-cari “pendengar” yang setia untuk berkongsi masalah.

6.0      Kesimpulan
Perubahan sosial yang berlaku kini telah mengakibatkan norma-norma masyarakat juga turut berubah. Institusi keluarga menjadi elemen terpenting dalam isu pembentukkan rumah tangga yang harmoni, aman dan tenteram. Suasana ini penting supaya semua ahli keluarga dapat merasakan keselamatan dan keperluan mereka terjamin. Peranan keluarga juga begitu besar dalam usaha untuk mewejudkan sebuah negara yang maju. Tidak guna kita melaungkan atau bercita-cita untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju, tetap dalam waktu yang sama keluarga kita pinggirkan.

 7.0          Bibliografi
Amla Salleh, Z. A. (2010). Perana Bapa dalam Pembangunan Sahsiah remaja dan Implikasinya terhadap nilai kekeluargaan. Jurnal Pendidikan Malaysia , 9-17.
Hassan, M. A. (2004). Masalah disiplin & janayah di kalangan pelajar-pelajar sekolah di Malaysia. Forum Seminar Kebangsaan Pencegahan Jenayah Juvana Mengikut Perspektif Islam (pp. 10-11). Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM): Jabatan Kebajikan Masyarakat malaysia.
Monivas, R. (2007). Science and Religion in the Sociology of Emile Durkheim .
S.S, E. D. (1985). Explaining delinquency and drug use. Beverly Hills: Sage Publictions.
Schiller.MDickson, H. L. (1998). Levels of Family assesment: Family marital and parent child interaction. Jaournal of Family , 7-22.
Shaari, M. (2009). Memahami IlmuPerkembangan & Pertumbuhan Kanak-kanak bagi Pendidikan berkesan. Jurnal Pendidikan Islam .
Sulaiman, Z. (1995). Pengurusan Pencapaian Akademik Pelajar Sekolah.
Talib, J. (2007). Pengaruh gaya keibubapaan terhadap pencapaian kanak-kanak . Wacana Pengajian Umum (pp. 77-94). Bangi : UKM.
TJ, B. (1979). Development changes inconformity to peers and parents.Development Psychology 15 606-616 doi 10.37/0012-1649 15.6.608.
Yunjiao Gao, Y. Y. (2013). A Study on the Moderating Effect of Family Functioning on the Relationship between Deviant Peer Affiliation and Delinquency among Chinese Adolescents , 178-185.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...