Monday, June 18, 2012

Nota Kuliah: Perbandingan Politik - Pemerintahan Beraja

1.0 Pengenalan


Untuk memperkatakan sistem kerajaan sesebuah negara, corak pemerintahan yang diamalkan menjadi perkara pokok untuk dibincangkan. Perbezaan ideologi antara Kapatalis, Sosialis Komunis dan Demokrasi mendapat tempat untuk menentukan corak pemerintahan sesebuah negara. Dalam banyak negara, sesuatu ideologi itu banyak bergantung kepada sistem pemerintahan sesebuah kerajaan.

Pemikir Politik seperti Plato dan Aristotle telah membahagikan pemerintahan berdasarkan cirri sama ada peraturan yang diperkenalkan oleh pemerintah dipatuhi oleh rakyat atau tidak. Bagi Plato, pemerintahan yang ideal ialah pemerintahan yang diuruskan oleh raja. Aristotle pula berpendapat bahwa pemerintahan terbahagi kepada tiga iaitu, monarki(raja), aristokrasi (bangsawan) dan Kerajaan campuran.

Menurut D.G.A Van Poeljie(1953:1) Pemerintahan adalah bagaimana sesebuah negara itu disusun dan dipimpin dengan sebaik-baiknya. Bermaksud, pemerintahan perlulah bertindak dengan apa cara sekalipun untuk memajukan negara atau kawasan di bawah naungannya.

Dalam hubungan pemerintahan beraja ini, Raja atau Maharaja disebut sebagai ketua negara. Beliau akam meminpin sebahagian besar tugas-tugas kerajaan. Hal ini dapat di dilihat di beberapa buah negara yang mengamalkan pemerintahan beraja ini, contohnya Britain, Jepun dan China. Namun perlu diperjelaskan di sini bahawa, tugas dan tanggungjawab sesebuah Raja atau Queens(Britain) mungkin berbeza mengikut acuan negara masing-masing

2.0 Definasi Kerajaan

Harold Laski menjelaskan bahawa kerajaan merupakan satu institusi yang terdapat dalam sesebuah negara yang mengamalkan pemerintahan secara. Beliau juga berpendapat bahawa negara juga mempunyai kuasa untuk menggunakan paksaan supaya arahan-arahannya di patuhi
Bagi R.M. Maclver pula mendefinasikan kerajaan sebagai suatu pertubuhan pusat yang mengekalkan satu sistem peraturan ke atas masyarakat (2003:326) Bagi A Appadorai pula mendefinasikan kerajaan sebagai sebagai satu agensi atau jentera yang merumus, mengenal dan melaksanakan kehendak-kehendak negara Menurut beliau semua badan yang terlibat dalam urusan tersebut seperti Dewan Perundangan , eksekutif dan badan kehakiman adalah ditakrifkan sebagai kerajaan (2003:326)
Peranan utama kerajaan ialah cuba memperbaiki dan meninggikan lagi taraf hidup rakyat. Perbezaan jurang ekonomi dikalangan masyarakat menjadi intipati sesebuah kerajaan. Kerajaan juga perlu bertindak sebagai perubah kepada berbagai bidang seperti perindustrian, ekonomi, sosial dan politik.

Kerajaan dengan kuasa ada juga perlu melaksanakan undang-undang yang telah sedia ada. Pengawalan dan menjaga aktiviti rakyat dapat dipantau dengan perlaksanaan dan pengukusaan undang-undang tersebut.

3.0 Sistem Pemerintahan Beraja (Monarki)
Kerajaan berbentuk monarki merupakan kerajaan yang diketuai oleh seorang Raja. Sistem pemerintahan beraja ini telah bertapak dan telah lama diperkenalkan. Namun, akibat perubahan senerio politik yang melanda dunia, bilangan negara yang mengamalkan sistem juga turut berkurangan.

Di zaman dahulu dimana ianya mula diperkenalkan, Raja mempunyai kuasa penuh di atas segala hal ehwal negara. Pembentukan kerja pegawai istana, perlantikan pegawai tentera dan hulubalang negara, pemegang amanah negara sehinggakan Raja disebut sebagai anak tuhan. Raja juga selalu bertindak sebagai pemudah cara dalam apa jua acara atau permasalahan rakyat. Dengan kuasa yang ada pada Raja ketika itu, penyelesaian negara dapat dicapai dengan cepat dan berkesan.

Namun demikian, kini telah berubah. Raja dilihat sebagai pemegang peranan utama di dalam upacara majlis rasmi tertentu sahaja. Keadaan ini telah mengakibatkan sekatan yang bukan sedikit kepada Raja. Perubahan ini dilihat sebagi penambahbaikkan kepada sistem yang sedia ada. Sebagai contoh, Britain, Belanda Norway , Sepanyol dan lain-lain. Arus perubahan berlaku dalam sistem pemerintahan beraja di negara tersebut. Malaysia, Jepun dan Thai juga mengalami perubahan yang sama. Had dan Kuasa yang ada telah di ubah suai mengikut peredaran zaman.

Secara asasnya, raja di yang dilantik adalah mengikut pewarisan keturunan . Raja yang berdaulat diberi tingkat dan penghormatan yang tinggi. Raja seringkali dilihat sebagai lambang perpaduan, keadilan dan kedaulatan. Raja berdaulat rakyat hormat. Di Malaysia slogan “Daulat Tuanku” sering digunakan di dalam majlis-majlis rasmi yang melibatkan kehadiran Yang Di Pertuan Agong atau Sultan. Pada dasarnya, pentadbiran negara akan dibantu oleh Perdana Menteri. Dalam konteks ini, Perdana Menteri adalah ketua kerajaan dalam pentadbiran negara.

3.1 Ciri-ciri Pemerintahan Beraja

3.1.1 Kedaulatan
Kedaulatan sistem raja ini membuatkan mereka tergolong didalam tahap yang tertinggi. Kedaulatan dan kuasa yang ada pada mereka telah tertulis di dalam perlembagaan negara yan mereka. Bagi Britain, sungguhpun tiada perlembagaan bertulis tetapi kedaultan dan institusi raja mereka tetap terpelihara. Raja secara amnya,boleh dikatakan bertindak sebagai pengurus dalam hal ehwal negara. Penggubalan dan perlaksaan beberapa agenda negara sentiasa mendapat perhatian mereka.
Kedaultan yang tersedia ada juga membutkan Raja berkuasa penuh dalam hal ehwal kewangan dan ekonomi juga. Segala sumber yang mendatangkan keuntungan dikuasai oleh baginda seperti pungutan cukai, hasil, pertanian, perniagaan dan semua perkhidmatan. Raja dianggap sebagai tuan punya tanah di mana segala penggunaan terhadap tanah hendaklah dalam pengetahuan raja.

Dengan adanya kedaulatan yang diperolehi Rajajuga mempunyai kuasa dalam hal ehwal undang-undang negara. Raja boleh mengampun kesalahan walaupun yang melakukan kesalahan itu dirinya sendiri. Hal ini bermakna raja kekal daripada sebarang hukuman. Rakyat tidak boleh mempersoalkan tindakan atau peraturan yang digubal oleh raja. Rakyat mesti menurut apa sahaja perintah raja.

3.1.2 Faktor Keagamaan
Dalam bidang keagamaan, raja sering bertindak sebagai ketua agama. Sebagai ketua agama, raja akan dibantu oleh beberapa orang pegawai agama. Sebagai contoh di Britain, Queens Elezebeth II adalah ketua agama Katholik bagi negara. Begitu juga dengan Brunei, Sultan Hassanol Bolkiah bertindak sebagai ketua agama islam di Brunei.

3.1.3 Secara Warisan
Institusi raja adalah berterusan secara warisan. Sistem ini telah diamalkan beratus ratus tahun dahulu. Kalau dahulu, Raja yang memerintah adalah raja yang berjaya menakluk sesebuah negeri atau wilayah. Tetapi dengan adanya sistem ini, pewarisan takhta dan tampuk pemerintahan akan diwarisi oleh keterunan mereka. Mengikut sejarah, ada jugara a yang berjaya menjadi raja setelah berjaya menggulingkan raja yang sedia ada. Mereka menggunakan kekuatan ketenteraan dan pengaruh yang dimiliki untuk menggulingkannya.

Namun demikian, semua ciri yang disebutkan diatas tadi banyak bergantung kepada pemerintahan sesebuah negara. Sebagai contoh, Malaysia mengamalkan Sistem Beraja Berpelembagaan. Malaysia mengamalkan sistem penggiliran dalam perlantikkan Duli Yang Maha Yang Di-Pertuan Agong. Tempoh yang dinyatakan di dalam perlembagaan adalah bagi tempoh 5 tahun sahaja.

4.0 Sistem Pemerintahan Britain
4.1 Perlembagaan Britain

Kebanyakkan negara di dunia ini menpunyai perlembagaan negara yang bertulis. Ini bagi memudahkan sesuatu rujukan atau pindaan terhadap sesuatu isu berbangkit. Namun demikian, Britain tidak mempunyai perlembagaan bertulis. Prinsip perlembagaan Britain berasaskan pelbagai sumber.

Menurut Ahmad Atory, adalah dipercayai perlembagaan Britain berasal dari Rom. Mengikut sejarah lama. Britain pernah dijajah oleh Rom, tetapi peristiwa tersebut tidak begitu jelas kerana sejarah ini terlalu lama.(1996:1)

4.2 Konsep Pengasingan Kuasa

Konsep pengasingan kuasa adalah konsep asas bagi menegakkan negara demmokrasi. Konsep ini juga merupakan satu doktrin yang mengesyorkan kerajaan supaya menjamin hak kebesaan rakyat. Ini bagi mengelakkan kejadian penindasan oleh mana-mana pihak.

Konsep ini telah dipelopori oleh Montesquieu, seorang ahli falsafah Perancis. Beliau mengemukakan teorinya yang berpandukan dasar perlembagaan England pada tahun ke-18. Secara permulaan, Montesquiueu telah cuba untuk membandingkan negara Perancis dan England ketika itu. Dalam kajian yang dilakukan oleh beliau, terhadap hakim-hakim yang yang di kawal oleh House of Lords. Tingkah laku raja dikawal dengan sebaik mungkin. Undang-undang inilah yang menyekat kebebasan raja Britain.

Menurut konsep ini, kuasa pemerintah berdasarkan tiga fungsi kerajaan iaitu pengekuatkuasaan undang-undang, fungsi perundangan dan fungsi kehakiman.

Fungsi ketiga-tiga ini adalah seperti berikut:

Fungsi Perundangan: bertindak sebagai penggubal undang-undang dan meminda undang-undang yang sedia ada agar tidak ketinggalan zaman. Ianya juga , sering bertindak mengemukakan undang-undang kepada hakim

Fungsi Pentadbiran pula menjalankan dan menguatkuasakan undang-undang dan keputusan badan kehakiman.

Fungsi Kehakiman: Bertanggungjawab menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan kesalahan dan member keputusan yang muktamad.

Seperti yang dinyatakan, Britain juga mengamalkan sistem demokrasi berparlimen seperti Malaysia. Ratu Elezebeth memegang tampuk pemerintahan dan bertindak sebagai ketua negara. Namun demikian sedikit perbezaan jika dibandingkan dengan Malaysia kerana, Britain hanya mempunyai kerajaan pusat dan kerajaan tempatan

4.3 Dewan Perundangan

Bagi Britain, dewan ini mengandungi 900 oran ahli. Mereka terdiri dari golongan bangsawan. Jumlah ahli adalah tidak tetap dan ianya pula sentiasa berubah-ubah. Namun demikian jumlah ini sentiasa berubah-ubah. Ini mungkin adalah disebabkan oleh kematian dan kewujudan golongan bangsawan yang baru.

Di dalam dewan Perundangan terdapat dua jabatan yang penting iaitu Jabatan Kehakiman dan Jabatan Perundangan. Kedua-dua jabatan akan membincangkan semua yang berkaitan dengan undang-undang secara terperinci. Dalam bbbidaaang kehakiman, badan ini merupakan Mahkamah Rayuan Tertinggi yang mengadili kes negara Britain dan Ireland Utara.

4.4 Dewan Rakyat

Kesemua ahli dewan ini dipilih melalui pilahan raya. Ahlinya berjumlah 635 orang, iaitu 516 orang dari England dan 36 orang dari Wales , 71 orang dari Scotland , dan 12 orang dari Ireland Utara.

Kuasa dewan Rakyat boleh dibahagikan kepada lima iaitu perundangan , pengawalan terhadap eksekutif, kuasa kewangan , bertanggungjawab mengemukakan bantahan rakyat dan fungsi pemilihan dan pengujian.

4.5 Badan Kehakiman

Sebelum tahun 1873 . tidak ada badan perundangan yang jelas di England. Badan yang wujud ialah Three Great Commons Law yang disebut Court of King’s Bench, Court of Commonwealth. Mahkamah tidak boleh mengetepikan tindakan perundangan.



4.6 Perdana Menteri

Mula diperkenal di England pada tahun 1905 apabila pemegang jawatan tersebut dimasukkan dalam senarai tugas penting , dan hanya dimasukkan dalam undang-undang statut sehingga tahun 1917 (Ahmad Atory 1996:9)

Jawatan Perdana Menteri ini dilantik berdasarkan kuasa intimewa raja. Ketua parti yang telah memenangi pilahan raya kan dipanggil untuk diberikan tugas itu. Calon-calon mestilah mempunyai sokongan dari para ahli parti. Setelah dipekenankan oleh Raja.maka proses lantikan akan bermula. Perdana Menteri biasanya akan menjalankan tugasnya selama lima tahununtuk satu penggal ( Richard 1978:93) Kemudian Perdana Menteri dengan kuasa yang ada padanya akan melantik jawatankuasa cabinet. Beliau juga mempunyai kuasa untuk memecat menteri jika dianggap perlu untuk berbuat demikian. Justeru itu, kualiti barisan kabinet adalah menjadi tanggungjawab beliau. Perdana Menteri juga akan berurusan terus kepada Institusi Raja.

Bagi menteri pula, mereka mempunyai dua tanggungjawab yang utama iaitu tanggungjawab bersama tanggungjawab individu. Tanggungjawab bersama wujud bila ada sesuatu dasar yang perlu dilakukan bersama ahli kabinet lain. Jika berlaku kesilapan dasar, semua barisan barisan kabinet akan dipertanggungjawabkan. Manakala tanggungjawab individu pula, mereka adalah berkuasa penuh ke atas kabinet atau kementerian yang mereka wakili. Menteri tersebut perlulah menjalankan kementeriannya dengan sebaik mungkin kerana ini akan menjadi titik tolak kepada penandarasan kualiti kementerian.

4.7 Kabinet

Barisan kabinet adalah sebahagian daripada badan eksekutif yang dilantik dari kalangan ahli Dewan Rakyat. Pada masa dahulu, kabenet Britain dipilih daripada ahli majlis Privy. Pada masa itu, Majlis Privy merupakan badan yang mempunyai tugas yang hampir sama dengan kabinet pada zaman moden. ( Ahmad Atory 1996:11)

Kabinet juga mempunyai tugas terhadap perjalanan sistem parti dan kuasa kabinet juga mempunyai tugas dan kuasa kabinet dalam membuat tugas. Ahli-ahli kabinet biasanya berada dalam kumpulan parti mereka semasa mengundi.

5.0 Jepun

Politik kepimpinan pemerintahan Jepun tidak perlu diperkenalkan lagi. Bangsa Jepun sangat terkenal akan kesanggupan bernati mati “kamikaze” di kalangan tentera-tentera mereka. Begitu cintanya bangsa Jepun kepada negara mereka sendiri, maka itulah sebabnya mereka barangan dari keluaran mereka.

Setelah Perang Dunia Kedua, Jepun mengalami krisis ekonomi serta banyak bencana alam berlaku. Bagi dunia politik mereka juga, sebahagian besar tetntera mereka berciti-cita tinggi

Penekanan yang diberikan Jepun ke atas kerjasama antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua yelah menyembunyikan sikap cauvinisnya yang masih kuat terhadap hal ehwal asing. Di Jepun sendiri, yang ditegaskan oleh Chie Nakane, konflik sosial perlu dibataskan didalam “rangka masyarakat”.(Richard Rosecrane 2008:128)

5.1 Sistem Pemerintahan Jepun

Jepun mengamalkan sistem negara corak pemerinatahan berasakan sistem raja sama seperti Britain. Jepun juga mempunyai Maharaja yang sentiasa dihormati dan disayangi rakyat Jepun.

Kabinet Jepun dianggotai Perdana Menteri dan Jemaah Menteri. Perdana Menteri merupakan salah seorang anggota Kokkai yang dilantik oleh rakan-rakan sejawatnya. Perdana Menteri berkuasa melantik menteri-menteri yang lain.

Mengikut perkembangan semasa, Parti Liberal demokratik( LDP) telah memerintah sejak 1955 (kecuali 1993) dan ditubuhkan sebagai gabungan dua parti konservatif. Didalam perkembangan ini terdapat dua parti lain iaitu Parti Liberal dan Parti Demokratik. Kini mereka memerintah secara bersama. Kedua-dua parti ini juga menganuti atau berfahaman Budhha.

Perdana Menteri adalah ketua pentadbiran dan juga peminpin kepada parti yang mendapat undi terbanyak. Jepun mempunyai Majlis Rendah(Parlimen). Secara kolektifnya bertanggungjawab kepada Kokkai (Diet). Dalam undang-undang dan perlembagaan Jepun, Perdana Menteri dan Barisan Kabinet perlu meletakkan jawatan masing-masing jika mereka tidak memperolehi kepercayaan dari Majlis Rendah.

Majlis Rendah(Shugin) dan Majlis Tertinggi (Sangiin) adalah dua badan yang terdapat di dalam Kokkai. Majlis Tertinggi pula terdiri daripada rakyat yang mewakili seluruh tanahair Jepun.

Para ahli Majlis Rendah dan Majlis tertinggi Jepun akan dipilih setiap empat tahun sekali., kecuali apabila pembubaran dilakukan lebih awal.

5.2 Undang-undang Negara.Jepun

Kuasa dan hal ehwal undang-undang diserahkan kepada Mahkamah Agung yang dibawahnya mempunyai badan-badan kehakiman yang berdasarkan undang-undang yang berbeza. Apa menarik mengenai Sistem Kehakiman di Jepun, didapati bahawa Sisitem Pemerintahan Jepun tidak pernah sesekali mengganggu dalam urus tadbir pentadbiran sistem kehakiman.

6.0 Malaysia

Malaysia merupakan sebuah negara persekutuan yang berlandaskan perlembagaan bertulis sebagai undang-undang tertinggi. Ia mengamalkan sistem kerajaan persekutuan dan mengandungi 13 buah kerajaan negeri serta Wilayah Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan yang wujud pada hari ini adalah berasaskan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 dan dipinda pada tahun 1963 untuk membolehkan penyertaan Singapura, Sabah dan Sarawak. Perlembagaan ini mengandungi 181 Perkara yang dibahagikan kepada 14 bahagian. Perlembagaan Persekutuan mempunyai peruntukan seperti kebebasan asasi rakyat, kewarganegaraan, badan perundangan, dan kewangan.

6.1 Sistem Pemerintahan

Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan berparlimen dan mengandungi dua dewan iaitu Dewan Rakyat dan dewan Negara. Bagi Dewan Negara ianya mengandungi seramai 70 orang yang terpilih selama 3 tahun. Pemilihan ahlinya boleh dibahagikan kepada dua iaitu 26 ahli dipilih oleh Dewan Undangan Negeri sebagai mewakili 13 negeri manakala 44 ahli lagi dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Perlantikan ini adalah atas nasihat dan pandangan Perdana Menteri, termasuk dua ahli dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan satu ahli masing-masing dari Wilayah Persekutuan Labuan dan Putrajaya.

Dewan Rakyat pula mempunyai seramai 222 ahli. Kesemua mereka mewakili kawasan pilihanraya yang dijalankan setiap 5 tahun sekali. Ahli-ahli Dewan Rakyat yang adalah mereka yang telah terpilih. Dengan kata lain, mereka adalah wakil rakyat untuk perdebatan dan perbincangan di Parlimen.

6.2 Perlembagaan

Pada asasnya, perlembagaan ditakrifkan sebagai prinsip asas yang mengasaskan sesebuah negara dan memperkenalkan sistem pemerintahan seperti yang termaktub sama ada dalam undang-undang atau adat perundanga (Ramanathan 2003:240). Perlembagaan adalah sejenis undang-undang yang mengandungi peraturan-peraturan yang boleh dikuatkuasakan. Beberapa konsep penting yang berkaitan dengan perlembagaan adalah:

• Perlembagaan merupakan undang-undang yang mengandungi peraturan serta prinsip sebagai asas kepada pembentukan kerajaan dan juga panduan kepada kerajaan untuk melaksanakan kuasa dan mentadbir negara

• Perlembagaan sesebuah negara boleh wujud dalam bentuk bertulis dan juga tidak bertulis. Perlembagaan Malaysia adalah contoh perlembagaan bertulis. Contoh perlembagaan tidak bertulis ialah perlembagaan United Kingdom.

• Perlembagaan menjadi asas penting untuk menjamin kesinambungan pentadbiran dan kestabilan politik. Ia menjamin pentadbiran yang cekap, jujur, ikhlas, telus dan adil serta menjamin taat setia rakyat yang tidak berbelah bagi kepada negara.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...