Monday, June 18, 2012

Nota Kuliah: Falsafah Politik - Kesamaan,Kebebasan dan Keadilan

Kesamaan

Semasa Revolusi-revolusi 1848 tercetus. Buku Karl Marx yang berjudul “The Communist Manifesto” telah diterbitkan. Banyak idea dan cadangan Karl Marx disebarkan melalui media cetak iaitu buku-buku antaranya “The German Ideology” dan “Das Kapital”.
Karl Marx percaya bahawa teori yang dicipta adalah suatu hukuman yang tidak boleh disangkal. Karl Marx pernah mempersendakan perjuangan para revolusioner yang ingin mewujudkan masyarakat sosialis pada tahun 1848.
Menurut Karl Marx, golongan kapitalis hanya mementingkan keuntungan dan tidak menghiraukan kebajikan pekerja. Justeru , beliau menyokong penentangan secara habis-habisan oleh golongan pekerja terhadap majikan. Menurut Karl Marx, konflik antara majikan dan pekerja akan berakhir sekiranya kapitalisme digantikan dengan komunisme. Beliau juga menyokong proses pemilikan negarakan tanah dan perindustrian oleh kerajaan. Oleh yang demikian, kejayaan ideologi Marxisme dan Komunisme bergantung kepada penghapusan sistem kapatalis dan sistem memiliknegarakan tanah dan perindustrian oleh masyarakat komunis.
Karl Marx menekankan konsep masyarakat yang tidak berkelas. Beliau juga menyarankan supaya memberikan peluang dan gaji yang sama rata kepada semua lapisan masyarakat. Karl Marx juga menekankan kepada masyarakat dalam perkongsian harta dan kekayaan dalam masyarakat.
Kelas adalah satu konsep yang mengukur kedudukan sosial manusia dari segi kebendaan dan merupakan satu pembentukan sosial yang tidak dapat dipisahkan daripada institusi ekonomi yang menguruskan hal-hal seperti harta, pendapatan, kewangan, pelaburan, agihan kekayaan, tenaga kerja dan pembahagian buruh dalam masyarakat. Perjuangan kelas merupakan sesuatu yang terjadi sepanjang masa yang didasarkan semata-mata karena penindasan si kaya terhadap si miskin.

Kebebasan
Marxisme adalah fahaman yang tidak percayakan tuhan. Ia menolak undang-undang yang mempunyai unsur-unsur ketuhanan dan keagamaan. Beliau juga mengasingkan kebebasan beragama daripada kehidupan rakyat.
Karl Marx secara dasarnya menolak unsur-unsur individualism dalam pemerintahan, khususnya yang berkait rapat dengan hak-hak asasi individu. Beliau menolak sebarang usaha untuk menuntut kebebasan berautonomi. Beliau juga menyokong proses memilinegarakan tanah dan perindustrian oleh kerajaan. Ini secara tidak langsung menafikan hak-hak individu untuk memiliki harta secara persendirian secara bebas.
Dari segi ekonomi, Karl Marx berpendapat syarat-syarat persamaan ekonomi sahaja sudah cukup untuk membolehkan kebebasan dicapai. Persamaan ekonomi hanya boleh dicapai melalui revolusi yang tersusun.

Keadilan

Teori Karl Max tentang keadilan adalah berdasarkan tentang keperluan memikirkan masalah-masalah pekerjaan bagi kaum buruh. Beliau berpendapat perkara yang berkaitan dengan ekonomi adalah berkait rapat dengan perihal keadilan. Karl Marx berpendapat bahawa keduanya berasal dari sumber yang sama. Sumber itu adalah masalah yang perlu mereka atasi.. Ekonomi timbul kerana batasan sumber yang ada. Barang atau keperluan yang tersedia ada perlu dibahagikan dengan cara yang paling baik. Sama rata tanpa mengira kelas atau darjat.

Hak Rakyat

Karl Marx berpendapat bahawa golongan tertentu melakukan kerja dan mengeluarkan barangan akan menjadi kaya dan bertambah kaya. Akibatnya, golongan ini akan mempunyai harta peresndirian yang banyak dan bertambah kaya. Jika ini berlaku akan mewujudkan jurang antara dua golongan iaitu golongan kaya dan golongan miskin. Beliau juga menambah, perhambaan akan berlaku ketika ini. Dan seterusnya, golongan yang mempunyai tanah akan mengakibatkan fasa feudal.
Jika ini berlaku, rakyat kehilangan kuasa untuk bersuara . Rakyat hanya bergantung hidup kepada kerajaan dan pembesar-pembesar bangsawan. Maka wujudlah dua golongan iaitu golongan kapitalis dan golongan bawahan yang tidak dapat berbuat apa-apa.

1 comment:

Rabitah Said said...

Saya rujuk untuk peperiksaan teori dan kaedah sains politik esok. terima kasih :)

btw, saya juga pelajar sains politik di usm.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...