Monday, June 18, 2012

Nota Kuliah: Hubungan Antarabangsa - Hak Asasi Manusia

1. Pengenalan

Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa sejak manusia memulakan hidup secara berkumpulan atau bermasyarakat, konsep dan pandangan manusia mengenai hak asasi dan kewajipan meraka kepada ahli masyarakat menjadi penting. Sebaik sahaja manusia mempunyai kuasa dan kedudukan yang agak tinggi, mereka akan mula memikirkan beberapa nilai-nilai kehidupan yang boleh dijadikan amalan masyarakat terbabit. Oleh itu, sewajarnyalah nilai dan hak kemanusian berbeza mengikut kehendak masyarakat dan golongan tertentu.
Bagi umat islam, al-Quran dan Sunnah Rasullullah menjadi tonggak kepada lahirnya hak asasi manusia. Bagitu juga bagi masyarakat Kristian, Bible menjadi rujukan utama dalam menerangi kaedah hak asasi manusia. Penganut Confucian pula banyak dipengaruhi oleh tatacara yang ditunjukkan dalam Prinsip Li. Semua di atas adalah boleh digambarkan sebagai punca ilmu pertama.
Bagi punca ilmu kedua, banyak berlandaskan kepada teori logic dan mengikut kewarasan dan penekanan pembentukan sesuatu ilmu hak asasi manusia. Ini terbukti seperti hak untuk hidup, hak untuk bebas dan hak untuk keadilan. Semuanya berbeza mengikut zaman dan turun temurun. Berbeza pula dengan hak untuk hidup, hak untuk bebas dan hak untuk keadilan adalah disebabkan timbulnya perasaan untuk membentuk suatu nilai atau norma untuk kepentingan bersama.

2. Kemunculan Hak Asasi Manusia

Secara amnya, ianya dipercayai berasal dari tamadun Greek. Pemikir-pemikir terkenal seperti Aristotle dan Plato telah mencetuskan idea hak kebebasan, hak kesamarataan dan hak keadilan. Aristotle banyak menyentuh mengenai hak kesamarataan di dalam kerja-kerja berpolitik. Beliau berpendapat hak kepentingsn bersama, keadilan setisap individu menjaga dan mengamalkan tanggungjawab masing-masing didalam komuniti, maka akan lahirlah sebuah bangsa yang maju dan bertamadun. Peluang bagi pendidikan yang sama tanpa mengira jantina juga uturut diperkenalkan.

Namun begitu, pada tahun 1215 , sebuah Magna Carta dicipta. Ianya demi menjaga hak dan golongan bangsawan daripada dicabuli. Ianya bertujuan supaya harta benda golongan ini tidak dirampas atau dikenakan cukai. Kemunculan pemikir seperti Hobbes, Spinoza dan Locke telah merancakkan lagi kewujudan hak asasi manusia. Ianya lebih bersifat moden dan kajian mereka telah diguna pakai sehingga ke hari ini.

3. Teori Hobbes, Locke dan Rousseau.

Mereka berpendapat bahawa kewujudan pemikiran Hak Asasi Manusia adalah disebabkan oleh:

a. Kekejaman Pemerintah

Pemerintah ketika itu sanggup melakukan apa sahaja untuk mempertahankan kuasa dan harta benda yang mereka miliki. Mereka sanggup untuk merampas dan dan kadangkala sehingga membunuh untuk mempertahan imej dan kekuasaan mereka. Perasaan ini tidak disenangani oleh banyak. Rata-rata rakyat menentang keras akan sistem kekuasaan yang amat zalim ini. Ini member pendorong kepada Locke menulis Two Treatises of Government

b. Faktor ekonomi

Pengenalan Stamp Act telah menyebabkan ekonomi Eropah ketika itu didalam kacau bilau. Cukai yang diperkenalkan telah mendapat tentangan yang hebat. Kenaikan bolehlah dikatakan tanpa persetujuan kedua-dua belah pihak. Rakyat menjadi terbeban dengan angka percukaian yang merunsingkan mereka. Pada peringkat ini Rousseau telah melahirkan perasaan ketidakpuasan terhadap sistem keadilan yang membebankan ini. Pemerintah sanggup melakukan apa sahaja demi kelansungan ekonomi masyarakat bangsawan. Inilah yang membimbangkan beliau.

c. Pemikiran masyarakat moden

Pada peringkat ini, masyarakat telah terdedah kepada penerangan yang lebih saintifik dan logika. Mereka sedar bahawa kehidupan dan pembelajaran seharian telah berubah dan akan terus berubah. Arus perubahan ini telah menyebabkan gelombang pemikiran yang berbeza dikalangan masyarakat. Hobbes, Locke dan Rousseau banyak menggunakan kaedah saintifik dan nilai intelek dalam menangani beberapa isu semasa.

Tahap pemikiran yang moden dan terkini telah menyebabkan ketiga-tiga pemikir terbabit berusaha untuk melahirkan konsep hak asasi manusia yang moden dan terkini.

Kontrak sosial

Kontrak sosial terbentuk daripada konsep hak asasi manusia. Hobbes berpendapat naluri manusia lebih cenderung kepada kebebasan untuk memiliki kehidupan yang sempurna dengan kemewahan menjadi matlamat utama.

Hedonisme dan kelakuan tidak bermoral secara mutlak menjadi norma kebebasan mutlak untuk individu dan untuk semua. Tanpa landasan yang betul, manusia akan terus terjerumus ke lembah yang hina. Sifat tamak pada harta dan yang kuat pasti akan menindas kaum yang lemah, telah menjadi asam garam manusia ketika itu. Untuk itu, Hobbes telah bersura dengan lantang akan kepentingan keamanan, kontrak sosial yang matang serta politik yang berdaulat. Tiga factor tersebut menjadi intipati perjuangan dan pemikiran Hobbes.

Bagi Locke, keperluan ekonomi dan pembentukan undang-undang perlu diberi perhatian. Beliau berpendapat, kontrak sosial dapat memperbaiki hubungan rakyat dengan pemerintah, dengan syarat pemerintah melindungan dan mendokong hak asasi rakyat terbanyak. Locke lebih cenderung kepada pemerintah demokrasi berpelembagaan berbanding Hobbes yang lebih cenderung kepada sistem pemerintahan monarki.

Bagi Rousseau pemerintahan sesebuah negara adalah seperti sistem semulajadi badan manusia. Beliau lebih menekankan kepada konsep kesederhanaan dalam segenap aspek. Beliau juga turut berpendapat agar masyarakat membentuk nilai-nilai masyarakat yang tersendiri dan bergerak secara kolektif.

4. Asas Hak Asasi Manusia

a. Hak Melindungi Diri

Pendapat mengenai hak untuk melindungi nyawa atau keselamatan manusia merupakan pokok yang mesti dipertahankan. Namun begitu, ketidaksamaan status dan kedudukan dalam masyarakat sering menjadi penyebab utama kepincangan masyarakat. Si kaya akan cuba menindas si miskin dalam konteks perebutan harta dan tanah. Begitu juga kecenderungan si miskin untuk membuat apa sahaja sehingga sanggup membunuh, telah menjadi isu perdebatan yang hangat di kalangan para pemikir.

Maka timbullah satu penemuan baru yang lebih rasional dan moden. Kontrak sosial diiringi dengan kaedah pelaksanaan yang mantap beserta teori pemantau yang jitu diharap dapat menjamin hak melindungi diri semua golongan.

b. Hak kebebasan

Bermaksud manusia berhak melakukan sebarang aksi atau pergerakkan supaya kehidupan terpelihara. Ianya juga tidak bergantung kepada mana-mana pihak atau individu.

c. Hak Kebebasan Berpolitik

Hobbes dan Locke berpendapat bahawa urusan pentadbiran kerajaan perlu berasaskan kepada tiga perkara utama iaitu eksekutif, kehakiman dan legislative yang bertindak mengggubal dan membuat undang-undang. Ketiga-tiga elemen tersebut perlu bergerak dengan matlamat yang sama untuk kemakmuran dan kesejahteraan masyarakat. Ketelusan dalam urusan pentadbiran menjadi asas kepada kejayaan sistem tersebut.

d. Hak kebebasan beragama

Individu berhak untuk memilih agama untuk dianuti selagi pengaruh agama hanya berlaku dalam ruang pemikiran manusia. Ianya juga berkait rapat mengenai kepercayaan dan keyakinan terhadap agama pilihan meraka. Aspek keugamaan dan kepercayan banyak berkisar mengenai unsure kerohanian manusia sejagat.

e. Hak kebebasan daripada perhambaan

Aristotle berpendapat bahawa manusia pada asalnya dilahirkan sebagai hamba dan adakalanya pula lahir dengan diiringi dengan kuasa. Tuan punya hamba mempunyai tanggungjawab untuk menjaga keperluan hambanya. Keperluan ini mungkin bersifat keperluan asas seperti makanan dan tempat tinggal. Adakalanya tuan punya hamba ini mempunyai kuasa yang melebihi dari segalanya sehingga ke kepada soal hidup mati hambanya.

f. Hak memiliki harta benda

Menurut Locke, harta merangkumi nyawa, kebebasan dan estet. Hak milik tanah dan harta benda mesti dilindungi. Ini penting untuk kesejahteraan masyarakat setempat. Ini bagi mengelakkan segala urusan rampasan harta yang boleh membawa beberapa siri kekecohan lain.

Bagi Rousseau kehidupan yang bersederhana penting untuk menjamin kesejahteraan yang hakiki. Segala urusan percukaian dan penjagaan mestilah dikawal oleh undang-undang. Perlatan mewah yang digunakan oleh orang yang kaya, perlulah dikenakan cukai yang tinggi.

5. Pengaruh Hak Asasi Manusia

Pengaruh ini menyebabkan bermulanya pemisahan pentadbiran gareja dengan pemerintahan kerajaan. Agama disisihkan dan Perhimpunan Nasional Peranchis mengamalkan suara majoriti dan membentuk kuasa tertinggi. Perubahan berlaku juga di Amerika Syarikat dimana doktrin hak asasi manusia dititikberatkan manakala hak perhambaan tidak dipandang serius sehinggalah berlakunya perang saudara.

6. Konsep Universalisme

Universalisme adalah kenyataan yang menggambarkan bahawa hak asasi manusia antarabangsa seperti perlindungan sama rata, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan kebebasan berpersatuan mestilah sama di mana-mana sahaja. Ianya boleh diterima pakai di ke semua negara.

Persamaan yang dimaksudkan ialah persamaan dari segi warna kulit,agama, bangsa dan adat resam.

Tiga elemen terpenting didalam factor universalisme ialah:

a. Hak asasi manusia bagi setiap individu dimuka bumi serupa

b. hak asasi manusia serupa kerana setiap manusia mempunyai sifat yang sama

c. hak asasi manusia serupa kerana manusia adalah suci.

Secara amnya, konsep universalisme adalah berkait rapat dengan factor ugama. Meraka berpendapat bahawa mereka boleh mengubah nasib mereka dan mereka berhak untuk menentukan masa depan mereka sendiri. Tetapi manusia juga harus sedar dan insaf, jika kegagalan yang mereka temui adalah titik penamat yang mengatakan bahawa keperluan untuk menerima ketentuan tuhan dalam percaturan hidup. Ini lah yang menjadi kunci kata dalam memperkatakan factor yang terlibat dalam pembentukkan nilai universalisma sejagat.

7. Perpekstif Konfucianisme

Mereka melihat bahawa semua manusia adalah universal kerana semua manusia mempunya tugas dan peranan masing-masing. SIfat dan tanggungjawag seorang ayah dan ahli keluarga yang lain dapat mencerminkan nilai yang suci ke arah pembentukkan masyarakat yang berjaya. Begitu juga yang muda menunjukkan rasa hormat kepada yang tua.

8. Perspektif Taoisme

Kesucian sehingga ketahap nirwana menjadi cita-cita mereka. Untuk itu. Mereka perlu mengikut ajaran Tao. Mengikut ajaran Tao, manusia mempunyai persamaan dari sudut universal kalau dibandingkan dengan hhaiwan dan persekitaran yang lainnya. Ini daapt dicapai jika kesucian sudah samapai ke puncak nirwana

9. Perspektif Kristian

Konsep ini pada dasarnya adalah gabungan konsep ketuhanan dan percampuran dengan falsafah Greek. Mengikut pandangan Kristian, semua manusia akan dikumpulkan di taman syurga dan bersatu dengan tuhan.

10. Perspektif Islam

Kemunculan Muhammad s.a.w menjadi perubah kepada sosio budaya masyarakat arab ketika itu. Manusia ketika itu, sedang mengalami zaman Jahillyah di mana islam tidak diletakkan ditempat yang sepatutnya.

Tugas Muhammad s.a.w adalah untuk memperbaiki nilai dan sistem manusia setempat khasnya dan seluruh manusia amnya. Tugas sebagai Nabi dan Rasul telah dijalankan dengan penuh komited dan istiqomah. Lantas perubahan telah berlaku di benua arab. Kesamaan taraf dan kedudukan tidak menjadi soalan yang penting, yang paling utama adalah menjalin hubungan sesama umat.

Diceritakan bahawa Bilal bin Rabah adalah terdiri daripada golongan bukan arab. Beliau berasal dari benua Afrika dan mempunyai kulit yang agak gelap kalau, tetapi keimanan beliau kepada tuhan telah membezakan beliau dengan manusia yang lain. Keimanan dan keyakinan beliau menjadi contoh tauladan sehingga ke hari ini.

Secara dasarnya, semua ajaran seperti Taoisme, Kunfucianisme, Kristianit dan Islam menyebut perkataan hak asasi manusia secara khusus. Namun semua ajaran menunt penganut untuk melakukan kebaikan dan menjalin hubungan yang baik sesame manusia.

Konsep Universalisme Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)

Terdapat percanggahan dan kerja-kerja penolakkan nilai-nilai keagamaan sejagat. Ini membuatkan universalisme yang dipekenalkan oleh PBB menjadi dominan dan diikuti oleh ramai pengikut. Fahaman berbentuk universalieme ini adalah berbentuk moden dan kontemporari.

11. Isu Semasa di PBB

PBB masih jauh tersasar dan terpisah dari aspirasi sebagai sebuah pertubuhan yang sepatutnya bertindak sebagai pembantu dan pelindung. Tragedi Bosnia-Herzegovina telah berlalu dan kesannya boleh dilihat sehingga kini. Palestin yang berjuang untuk mempertahankan tanah air mereka telah di rentap hak penjagaan dan mempertahan negara meraka. Perjuangan Palestin seringkali menemui kegagalan apabila Israel sering dibantu oleh beberapa kuasa besar. Banyak tidak tanduk Israel yang bukan sahaja merosakkan pelan damai, malah meruntuhkan lagi negara Palestin. Api kemarahan umat Islam semakin memuncak diseluruh dunia apabila Masjid Al Aqsa dicemari. Begitu juga keadaannya di Somalia, Rwanda dan Liberia. Meraka masing-masing hidup dalam keadaan yang amat genting. Afghanistan pula menjadi mangsa Perang Dingin oleh dua kuasa besar. Mereka amat memerlukan bantuan dan kepakaran untuk berdiri seperti negara lain.

Keadaan PBB sekarang ini masih tercari-cari arah dan tujuan untuk bertindak. Apa yang berlaku di Iraq contohnya, adalah bukti kegagalan PBB untuk menangani beberapa isu semasa. Melalui Majlis Keselamatan, mereka juga gagal bertindak apabila mereka menjadi penonton apabila pengeboman berlaku di kota Iraq. Penduduk dikepung dan dinafikan hak mereka untuk hidup dan bersuara. Dimanakah pembela yang bermegah-megah dengan slogan hak asasi manusia?

Sebenarnya isu pencabulan hak asasi manusia, persengketaan dan peperangan, pencemaran alam sekitar dan keruntuhan moral institusi kekeluargaan telah menjadi isu membosankan diperdebatkan. Ianya selalu diulang-ulang tayangannya di PBB tanpa sebarang tindakan susulan. Proses mengambil keputusan sebulat suara menjadi amat rumit dan mendukacitakan.

Seperti kata Tun Dr Mahathir:

“Sikap hipokrit Barat yang paling keji adalah yang berhubung dengan kebebasan daripada penindasan dan kekejaman. Kerajaan Barat, media dan NGO mereka tidak pernah mengenal lesu dalam mengutuk negara bukan barat kerana rekod hak asasi mereka”(*)

(*) Ucapan ‘Pemikiran Semula tentang Hak Asasi Manusia di Persidangan Antarabangsa JUST berhubung “Hak Asasi Manusia di Kuala Lumpur ,Malaysia pada 6 Disember 1994.

12. Kesimpulan

Isu kepentingan hak asasi manusia sekarang sering dilaun-laung oleh rata-rata rakyat diseluruh dunia. Hak untuk hidup dan hak untuk kebebasan bersuara menjadi tunjang kepada pohonan rimbun hak asasi manusia. Namun perlu ditegaskan bahawa, hak asasi manusia perlu dipulihara dan diberi nafas baru untuk kelangsungan hidup sejahtera untuk generasi “Y”yang semakin banyak tuntutan mereka

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...