Friday, August 22, 2014

Monolog untuk Seorang Guru



Monolog untuk Seorang Guru

Seorang guru yang aku tahu
Mengajar ilmu tak kira waktu
Ilmu yang ada dikongsi selalu
Guru sering berkata kepada aku
Kejayaan akan datang kepadamu
Jika kita berusaha tanpa jemu

Seorang guru yang aku tahu
Membawa bersama berbagai buku
Untuk dikongsi semua ilmu
Agar diriku tidak ditipu
Kerana dunia bukan macam dahulu
Tiada tweeter dan muka buku

Seorang guru yang aku tahu
Masuk ke kelas tepat pada waktu
Melayan kerenah murid tahun Satu
Senyum dibibir selagi mampu
Tidak pernah guru datang mengadu
Minta hadiah wang beribu
Di dalam kelas menjadi ibu
Ketika dipadang tegas selalu
Peluh keringat melekat dibaju


Berjasa Berbudi matlamat hidupmu
Moga Allah Melindungimu selalu
Kerana kau adalah seorang guru yang aku tahu....

Zamri Sarji
Kuantan, Pahang

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...